Pokaż menu

Jak radzić sobie z objawami menopauzy

Okres przekwitania, który trwa średnio 8 lat, pociąga za sobą szereg skutków dla organizmu, dlatego warto, aby kobiety wiedziały jak sobie z nimi radzić. Średni wiek, w którym kobieta przechodzi naturalną menopauzę to 52 lata, jednak u niektórych kobiet, objawy zaczynają występować już po 40-tym roku życia. 

Hormonalna Terapia Zastępcza (HTZ)

Najpowszechniejszą metodą i jednocześnie najczęściej polecaną przez lekarzy w radzeniu sobie z uciążliwościami okresu klimakterium są „hormony”, czyli hormonalna terapia zastępcza (HTZ). Choć metoda ta jest dość skuteczna w kontrolowaniu objawów naczyniowo-ruchowych oraz objawów ze strony układu moczowo-płciowego, to jednak kobiety powinny zdawać sobie sprawę z tego, że niesie ona ze sobą skutki uboczne. Zwiększa ryzyko zapadalności między innymi na chorobę zakrzepowo-zatorową oraz nowotwory.

Fitoestrogeny

Warto pamiętać, że hormony regulują procesy biochemiczne i funkcje życiowe również u roślin. Zawarte w roślinach fitoestrogeny są w budowie podobne do hormonów kobiecych. Ze względu na wiele cech wspólnych między kobiecymi hormonami i tymi u roślin, organizm kobiety można oszukać tak, by jego receptory estrogenowe wyłapywały cząsteczkę hormonu roślinnego. Jednak z racji tego, że fitoestrogeny mają maksymalnie 2 proc. mocy HTZ, sprawdzają się jedynie wtedy, kiedy kobieta nie uskarża się na zbyt mocne objawy menopauzy.

Zdrowa dieta

Wiele pokarmów ma wpływ na łagodzenie skutków menopauzy. Powinniśmy jeść warzywa i owoce bogate w potas (pomidory, banany, morele), który reguluje ciśnienie tętnicze. A także te, które zawierają wapń, pomagający utrzymać właściwą mineralizację kości (szpinak, rukola). Aby zmniejszyć stężenie trójglicerydów i tzw. „złego cholesterolu”, czyli frakcji LDL, powinniśmy spożywać produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 (olej lniany, tłuste ryby morskie jak tuńczyk, śledź, szprotka czy makrela) oraz w błonnik pokarmowy (rośliny strączkowe, pełnoziarniste produkty zbożowe czy wybrane rośliny i warzywa).

Aktywność fizyczna

Badania dowiodły, że 60 proc. kobiet przechodzących klimakterium ma problemy z nadwagą. Dlatego ważne jest, aby oprócz odpowiedniej diety, kobiety poświęcały czas na aktywność fizyczną. Spacery, nordic walking, jazda na rowerze czy pływanie działają korzystnie na układ krążenia, mięśniowo-szkieletowy oraz nasz stan psychiczny.

Akupunktura

Akupunktura, która wywodzi się z Azji, polega na nakłuwaniu igłami ze srebra lub złota, odpowiednich punktów na ciele odpowiadających za aktywność naszych narządów. Technika ta może pomóc kobietom w okresie przekwitania, głównie w zwalczaniu uderzeń gorąca, nocnych potów, zaburzeń snu czy huśtawek nastroju.

Źródło: www.portalemedyczne.pl

 

Październik 17, 2017 powrót