Pokaż menu

Ranking diet 2019 – trzy królowe

Wybitni eksperci z całego świata z dziedziny medycyny i dietetyki od 9 lat analizują różne diety i na początku każdego roku przygotowują ranking diet najlepszych pod względem zdrowotnym, który jest publikowany na platformie internetowej U.S. News and World Report. W ubiegłym roku (2018) na pierwszym miejscu podium znajdowały się ex equo 2 diety: dieta DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension, Dieta w Zapobieganiu i Leczeniu Nadciśnienia) i dieta śródziemnomorska. Natomiast przez poprzednie 7 lat, na pierwszym miejscu królowała samodzielnie jako najlepsza w tym rankingu dieta DASH.

Przy ocenie diet eksperci zawsze biorą pod uwagę następujące kryteria:

  • łatwość w zastosowaniu,
  • długoterminowe korzyści zdrowotne diety,
  • krótkoterminowe korzyści zdrowotne diety,
  • pokrycie zapotrzebowania na składniki odżywcze przez jadłospisy przygotowane według zasad tej diety,
  • bezpieczeństwo tego rodzaju sposobu żywienia,
  • wpływ diety na zmniejszenie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2,
  • wpływ diety na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Za każde kryterium dieta może uzyskać od 1 punktu (najniższa ocena) do 5 punktów (najwyższa ocena).

W obecnym rankingu analizowano 41 diet.

Zwycięskie diety w rankingu 2019 roku:

1)  Dieta śródziemnomorska

2) Dieta DASH

3) Dieta fleksitariańska

Z przeprowadzonych analiz i przyznanych ocen wynika, że w dalszym ciągu na pierwszych dwóch miejscach w rankingu na najlepszą dietę rządzą niepodzielnie: dieta śródziemnomorska i dieta DASH. Trzecie miejsce na podium, podobnie jak w ubiegłym roku, zajmuje dieta fleksitariańska.

Ile punktów uzyskały trzy zwycięskie diety?

  • Dieta śródziemnomorska 4,2 punkty na 5 możliwych do uzyskania.
  • Dieta DASH 4,1 punkty na 5 możliwych do uzyskania.
  • Dieta fleksitariańska 4,0 punkty na 5 możliwych do uzyskania.

Tym samym widzimy, że wszystkie trzy zwycięskie diety uzyskały prawie taką samą liczbę punktów i wszystkie trzy można nazwać „królowymi” wśród diet.

Dieta śródziemnomorska zajęła w rankingu 1. miejsce jako:

  • najzdrowsza dieta,
  • najlepsza dieta w zmniejszaniu ryzyka cukrzycy typu 2,
  • najlepszy sposób żywienia,
  • dieta najzdrowsza dla serca,
  • najlepsza dieta bazująca na produktach roślinnych,
  • dieta najłatwiejsza do przygotowania.

Dlaczego dietę śródziemnomorską wybrano jako najlepszą wśród diet?

Eksperci podkreślili, że na 1. miejscu wybrali w tym roku dietę śródziemnomorską, ponieważ wyniki badań naukowych wskazują na to, że pomaga ona w wydłużeniu życia i chroni przed chorobami cywilizacyjnymi. Jeden z ekspertów – dr David Katz, dyrektor Yale-Griffin Prevention Research Center – zwrócił uwagę, że dieta ta nie tylko preferuje takie korzystne dla zdrowia produkty jak: owoce, warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe i chude źródła białka, jako tłuszcz dodany oliwę z oliwek, ale jednocześnie jest łatwa w praktycznym stosowaniu. Jest ona tradycyjnym sposobem żywienia w wielu regionach świata i dostarcza ludziom wielu przyjemnych doznań kulinarnych, poszczególne osoby i całe rodziny w tych regionach z łatwością przygotowują posiłki z tych korzystnych produktów.

Czytaj więcej o diecie śródziemnomorskiej.

Dlaczego dieta DASH?

Dieta DASH jest bogata w warzywa i owoce, niskotłuszczowe produkty mleczne, preferuje się w niej pełnoziarniste produkty zbożowe, często wybiera się ryby i drób, a także suche nasiona roślin strączkowych i orzechy, natomiast ogranicza spożycie czerwonego mięsa, słodyczy i napojów zawierających cukier oraz sól, Taki skład diety sprawia, że jest ona bogata w błonnik, wapń, potas i magnez, natomiast ma obniżoną zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, tłuszczu ogółem, cholesterolu i sodu.

Czytaj więcej o diecie DASH.

Dlaczego dieta fleksitariańska?

Nazwa dieta fleksitariańska odnosi się do słów: flexible (elastyczny) i vegetarian (wegetariański). Jest to zatem elastyczna dieta wegetariańska, bogata w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, w której dominującym źródłem białka są produkty roślinne, głównie nasiona roślin strączkowych: fasola, groch, soja, soczewica a produkty mięsne są ograniczane, ale dozwolone od czasu do czasu. Można w niej spożywać też takie produkty białkowe, jak: produkty mleczne, jaja i ryby.

Czytaj więcej o diecie fleksitariańskiej.

Warto podkreślić, że Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opracowana w Instytucie Żywności i Żywienia jest zgodna z założeniami zwycięskich diet. Oznacza to, że nasza polska Piramida może być wzorcem lub wskazówką do zdrowego żywienia i stylu życia.

Autor artykułu: mgr inż. Aleksandra Cichocka
Źródło: ncez.pl
Kwiecień 6, 2019 powrót